19 ژانویه 2024 - تقریباً 425 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند که تقریباً 75 میلیون  نفر از آنها روزانه به خود انسولین تزریق می کنند. اکنون، آنها ممکن است به زودی جایگزین جدیدی برای سرنگ یا پمپ انسولین در اختیار داشته باشند. دانشمندان روش جدیدی برای تامین انسولین هوشمند برای بیماران دیابتی پیدا کرده اند.انسولین جدید را می توان با مصرف یک کپسول یا حتی بهتر از آن در یک تکه شکلات خورد.

در داخل این دارو، نانوحامل های کوچکی وجود دارند که انسولین درون آنها محصور شده است. این ذرات دارای قطری به اندازه ی یک ده هزارم پهنای موی انسان هستند و به قدری کوچک هستند که حتی در زیر میکروسکوپ معمولی هم نمی توانید آنها را ببینید.

یکی از محققین این مطالعه، پروفسور پیتر مک کورت از دانشگاه UiT قطب شمال نروژ(دانشگاه Tromsø)، توضیح داد: این روش مصرف انسولین دقیق‌تر است، زیرا انسولین را به سرعت به مناطقی از بدن می‌رساند که بیشتر به آن نیاز دارند. وقتی انسولین را با سرنگ مصرف می‌کنید، در سراسر بدن پخش می‌شود که می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کند.

این تحقیق اخیراً در Nature Nanotechnology منتشر شده است.

تحویل دارو به کبد

این محققان در دانشگاه سیدنی و منطقه ی بهداشت محلی سیدنی با همکاری UiT، سال‌ها پیش کشف کردند که می‌توان داروها را از طریق نانوحامل‌ها به کبد رسانید. سپس این روش در استرالیا و اروپا توسعه بیشتری یافت.

بسیاری از داروها را می توان به صورت خوراکی مصرف کرد، اما تاکنون افراد مجبور بوده اند انسولین را به بدن تزریق کنند. پرفسور مک کورت توضیح داد که مشکل انسولین با نانوحامل ها این است که در معده تجزیه می شود و بنابراین به جایی که باید در بدن تحویل داده شود و مورد نیاز است، نمی رسد. این یک چالش بزرگ در توسعه ی داروی دیابت به صورت خوراکی است. اما اکنون، محققان این چالش را حل کرده اند.

مک کورت که زیست شناس کبد است، توضیح داد: ما پوششی ایجاد کرده ایم تا از تجزیه ی انسولین توسط اسید معده و آنزیم های گوارشی در مسیر عبور از سیستم گوارش محافظت کند و آن را تا رسیدن به مقصد خود، یعنی کبد، ایمن نگه دارد. سپس این پوشش توسط آنزیم‌هایی در کبد شکسته می‌شود که فقط زمانی فعال می‌شوند که سطح قند خون بالا باشد و متعاقباً انسولین را آزاد می‌کند، که سپس می‌تواند در کبد، ماهیچه و چربی برای حذف قند از خون عمل کند.

دکترNicholas J. Hunt ، از دانشگاه سیدنی که به همراه دکتر Victoria Cogger، رهبری این پروژه را بعهده داشت، توضیح داد: این روش برای مدیریت دیابت عملی‌تر و بیمار پسندتر است، زیرا خطر بروز افت قند خون یا هیپوگلایسمی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و بر خلاف تزریق‌ انسولین که تمام انسولین را در یک شات به بدن تحویل می دهد، امکان آزادسازی کنترل‌شده ی انسولین بسته به نیاز بیمار را فراهم می‌کند.

عوارض جانبی کمتر

روش جدید مشابه عملکرد انسولین در افراد سالم است. در لوزالمعده ی افراد سالم، انسولین تولید شده ابتدا از کبد عبور می کند، جایی که بخش زیادی از آن جذب می شود و سطح قند خون را ثابت نگه می دارد. در روش جدید، انسولین از نانوحامل انسولین در کبد آزاد می شود، جایی که می‌تواند جذب شود یا وارد خون شود تا در بدن گردش کند.

زمانی که انسولین را با سرنگ زیر پوست تزریق می‌کنید، مقدار بسیار بیشتری از آن نسبت به زمانی که انسولین بطور طبیعی از پانکراس ترشح می شود به ماهیچه‌ها و بافت‌های چربی می‌رسد که می‌تواند منجر به تجمع چربی شود. این همچنین می تواند منجر به هیپوگلایسمی شود، که به طور بالقوه می تواند برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک باشد.با روش جدید، چنین عوارضی کمتر خواهد بود.

علاوه بر این، نیازی به استفاده از نیدل و تزریق نیست و می توانید داروی مورد نیاز خود را با روشی ساده مصرف کنید. همچنین این شکل از انسولین نیازی به نگهداری در یخچال ندارد.

انسولین خوراکی جدید روی بابون ها آزمایش شد

این انسولین خوراکی جدید روی نماتدها، موش‌ها و موش‌های صحرایی، و اخیراً، بر روی بابون ها در استرالیا آزمایش شده است.

دکتر هانت گفت: برای اینکه انسولین خوراکی را خوش طعم کنیم، آن را در شکلات بدون قند وارد کردیم؛ این رویکرد با استقبال خوبی مواجه شد.

او افزود: 20 بابون در این مطالعه بررسی شدند، و هنگامی که این دارو را دریافت کردند، قند خونشان پایین آمد.بابون ها، بابون های طبیعی و سالمی بودند، اما انسولین خوراکی روی موش ها و موش های صحرایی که واقعاً دیابت داشتند، نیز آزمایش شده است. موش‌های سوری و موش‌های صحرایی دچار افت قند خون(هیپوگلایسمی)، افزایش وزن، یا تجمع چربی در کبد نشدند و بر چالش‌های فعلی با تزریق‌ها و سایر انسولین‌های خوراکی غلبه کردند.آنچه اکنون باقی مانده است آزمایش روش جدید بر روی انسان است.

بعد از 2 تا 3 سال آماده ی استفاده است

کارآزمایی‌های بالینی در 3 مرحله انجام می‌شوند؛ در مرحله ی اول، ایمنی انسولین خوراکی را بررسی می‌کنیم و به طور انتقادی به بروز هیپوگلایسمی در افراد سالم و بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 می پردازیم.

دکتر هانت گفت: تیم ما بسیار هیجان زده است که ببیند آیا می توانیمعدم بروز هیپوگلایسمی را که در بابون ها مشاهده شد در انسان بازتولید کنیم، زیرا این یک گام بزرگ رو به جلو خواهد بود. این آزمایشات از الزامات کیفی سخت‌گیرانه پیروی می‌کنند و باید با همکاری پزشکان انجام شوند تا از ایمن بودن آن‌ها برای افراد مورد آزمایش اطمینان حاصل گردد. پس از این مرحله اول، ما می دانیم که برای انسان بی خطر است و بررسی خواهیم کرد که چگونه می تواند جایگزین تزریق برای بیماران دیابتی در آزمایشات فاز 2 شود.

محققان امیدوارند که داروی جدید بتواند در عرض 2 تا 3 سال برای استفاده ی همه آماده شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-01-medicine-life-diabetes-patients-needles.html